fredag den 11. maj 2012

Karaktersystemet

Hej med jer! og velkommen tilbage :D

Idag er emnet: karaktersystemet

Hvis der er nogen der ikke ved hvad karaktersystemet er, er det det system undervisere bruger til at bedømme eleverne. I gamle dage (før 2006), havde vi 13-skalaren, men den blev ændret fordi den ikke kunne sammenlignes med skalaerne fra andre lande. Den er før min tid, så jeg ved ikke så meget om den, men her er den i hvert fald.
Den 1 august 2007 fik vi så 7-trins skalaen, som så kunne sammenlignes med de andre udenlandske skalaer.  
Det gode ved 7-trins skalaen er at man kan få alle karakterer, eller det er i hvert fald nemmere at få topkarakter. På 13 skalaren, var det virkeligt svært at få 13, mens det er muligt at få 12 men få mangler, 13 var helt fejlfrit. 

Men er det virkeligt fair at sætte eleverne i bås på den måde? Hvis man har en dårlig dag kan man risikere at få 02, selvom man faktisk er god nok til 10 eller 12. Hvis man for en dårlig karakter bliver også bare dømt af alle ens med studerende. Jeg synes karakteren betyder for meget, den kan bestemmer om du skal være læge eller skraldemand. Men der bliver nødt til at være et karaktersystem af en eller anden art. Mit spørgsmål er: Skal vi lade være med at fokusere så meget på eksamen, og den karakter vi får, og istedet fokusere på hvad vi kan og har lært?
Bare lige et hurtigt spørgsmål.
Hvad fortæller mest om en elev, års karakteren eller eksamens karakteren?

-Onsberg

3 kommentarer:

  1. Jeg vil mene at det er års-karakteren der siger mest.
    Den fortæller om hvor god du er generelt i det længere løb. Mens eksamenskaraktere er hvad du kan præstere på stedet med forberedelse.
    Det mener jeg ikke man kan få noget ud af, da det på arbejdsmarkedet er hvad du kan præstere i det lange løb der tælder.

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Årskarakteren fortæller helt sikkert mest. Dog er der stadig nogle områder, hvor nogle eksamenskarakterer viser bedre. Eksamener uden forberedelse hjemmefra fortæller meget om, hvor god man er til at løse et problem, man lige har fået i hånden og skal løses indenfor en kort tidsfrist.

    Der er vel nødt til at være en eller anden form for bedømmelsesskala, som hjælper vidregående uddannelser og arbejdspladser til at nogenlunde kunne sortere de ukvalificerede fra. Men som The Wise Man, Mojo også siger, så er det forkert at bedømme folks evner ved hjælp af tal, hvilket jeg er enig i.

    Jeg har erfaret af min mor, som har gået i skole i USA og derfor brugt ECTS-skalaen, at det er en del lettere at få A end 12. Det virker mere til at være 10 = A, 12 = A+ siger hun.
    Den karakterskala, der bruges i Tyskland er mest logisk. Der kan man få 1, 2, 3, 4, 5 eller 6, hvor 1 er det bedste. Simple as F#¤%!

    SvarSlet